Program "Uczenie się przez całe zycie"

W dniach 24-28 marca 2014 r. w Porto odbyła się wizyta studyjna dotycząca dialogu społecznego w edukacji, w tym przedstawicieli 13 krajów, organizowana przez FNE oraz CEDEFOP. Tematem wizyty była definicja nowych umiejętności i kompetencji. W dniach 3-7 grudnia 2012 r. miała miejsce wizyta studyjna w Szwajcarii, koncentrująca się na aktywizacji osób na rynku pracy i skutecznych sposobach redukcji bezrobocia.

Szwajcarskie bezrobocie wynosi około 3%, głównie wśród migrantów i tych bez doświadczenia zawodowego. Regionalne pomocy pracy RAV w Szwajcarii wprowadza programy integracji zawodowej, zapewniając wsparcie i zasiłki. Osoby długotrwale bezrobotne korzystają z programów wspieranego zatrudnienia.

Szwajcaria wprowadza programy pomostowe dla młodzieży, oferując pomoc w nadrobieniu braków oraz przygotowanie do przyszłego kształcenia. Kształcenie zawodowe w Szwajcarii jest promowane, a znajomość języków obcych istotna dla przyszłych pracowników. Obecnie w ramach programu "Uczenie się przez całe życie" realizowane są projekty dotyczące niemieckiego systemu kształcenia oraz wpływu rynku pracy na kształcenie zawodowe we Francji.

Projekty te mają na celu wzrost kompetencji pracowników służb zatrudnienia i ich afiliację na rynkach pracy w różnych krajach. W ramach programu Leonardo da Vinci realizowano projekty współpracy z Danią oraz Hiszpanią, mające na celu wymianę doświadczeń oraz rozwój narzędzi wsparcia dla osób bezrobotnych.

Dialog społeczny w Europie w obszarze edukacji

"Dialog społeczny w definiowaniu i wprowadzaniu nowej wiedzy, umiejętności i kompetencji" to temat wizyty studyjnej, która odbyła się w Porto (Portugalia) w dniach 24-28 marca 2014 r. z udziałem przedstawicieli z 13 krajów europejskich (łącznie 15 osób) reprezentujących różnorodne podmioty z obszaru edukacji i zatrudnienia w tym przedstawiciela Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku.  Organizatorem wizyty był FNE, federacja związków zawodowych nauczycieli w Portugalii we współpracy z CEDEFOP w ramach Programu Uczenie się przez całe życie (Program Międzysektorowy) współfinansowanego przez Komisję Europejską.

Podsumowanie wizyty studyjnej w Porto

Prezentacja z Polski

Prezentacja z Holandii

Prezentacja z Niemiec

Publikacja FNE - wizyta studyjna w Porto 

 

Szwajcarski sposób na bezrobocie - relacja z wizyty studyjnej w Zurychu - 3-7.12.2012

 W dniach 3-7.12.2012 doradca zawodowy z Centrum Informacji Planowania Kariery Zawodowej w Białymstoku uczestniczył w wizycie studyjnej pt. „Ułatwianie wchodzenia na rynek pracy. Efektywne sposoby zmniejszania bezrobocia." (Easing transition to the job market: Effective measures for reducing unemployment) zorganizowanej przez szwajcarską fundację ch Stiftung Foundation for Federal Cooperation (www.chstiftung.ch / www.ch-go.ch/studienbesuche) w ramach programu „Uczenie się przez całe życie" Wizyty Studyjne. Koordynatorem programu jest Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (CEDEFOP) oraz Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji w Warszawie.

 

W wizycie wzięło udział 15 osób zajmujących się problematyką rynku pracy, kształcenia i  doskonalenia zawodowego z 12 krajów: Polska, Republika Czeska, Belgia, Bułgaria, Dania, Grecja, Niemcy, Portugalia, Wielka Brytania, Chorwacja, Irlandia, Włochy. Celem wizyty było ukazanie sytuacji na rynkach pracy oraz rozwiązań na rzecz aktywizacji osób z trudnościami na rynku pracy i przykładów dobrych praktyk w zakresie zmniejszania bezrobocia oraz aktywnej polityki rynku pracy.

Bezrobocie w Szwajcarii kształtuje się na poziomie ok. 3% i dotyczy głównie migrantów, osób bez doświadczenia zawodowego, osób z trudnościami w integracji ze światem zawodowym.  Instytucją zajmującą się realizacją polityki rynku pracy i rejestracją osób bezrobotnych jest RAV Regionale Arbeitsvermittlungszentren – regionalny urząd pracy, działający na poziomie kantonów. Absolwenci szkół bez doświadczenia zawodowego nie mają prawa do rejestracji w urzędzie pracy zaraz po ukończeniu edukacji, muszą odczekać 120 dni od ukończenia szkoły, by móc zarejestrować się oraz skorzystać z dofinansowanych programów przygotowujących do wykonywania zawodu, oferowanych przez lokalnych pracodawców oraz centra kariery.

Programy integracji zawodowej

Osoby znajdujące się w rejestrach urzędów pracy są kierowane do udziału w programach integracyjnych, przygotowujących do wykonywania zawodu, prowadzonych przez prywatne przedsiębiorstwa, które oprócz działalności komercyjnej, organizują również przygotowanie zawodowe i praktyczne szkolenia osób bezrobotnych. Uczestnicy wizyty odwiedzili takie przedsiębiorstwa integracji zawodowej - zakład naprawy i renowacji używanych rowerów - Gump und Drahtesel w Liebefeld (okolice Berna), zakład stolarski specjalizujący się w produkcji trumien – Gewerbe und Industrie w Zurychu, przedsiębiorstwo wielobranżowe zatrudniające młodocianych pracowników - Jobfactory w Bazylei. Osoba, która jest kierowana do pracy w takim przedsiębiorstwie, otrzymuje zasiłek z urzędu pracy oraz opiekę pracownika wyznaczonego przez pracodawcę. Kwalifikacje zawodowe nabyte w trakcie takiego programu integracji zawowoej można później potwierdzić formalnie, przystępując do państwowych egzaminów zawodowych.

Osoby długotrwale bezrobotne (powyżej 2 lat) są obejmowane programami pomocy społecznej.  Jednym z takich rozwiązań jest tzw. wspierane zatrudnienie, organizowane przez miejskie ośrodki pomocy społecznej przy współpracy z pracodawcami. Uczestnik takiego programu jest obejmowany wsparciem tzw. job coacha, który pracuje nad wzmocnieniem jego motywacji i przygotowuje do podjęcia wspieranego zatrudnienia. Następnie  jest kierowany do przygotowania zawodowego w określonej firmie (pracuje tam 12 miesięcy, przynajmniej 50%  regularnego czasu pracy). Podczas trwania całego programu job coach towarzyszy osobie bezrobotnej w pracy, motywuje ją, obserwuje jej postępy, a z drugiej strony współpracuje z pracodawcą nad możliwością rozwoju zawodowego.

Bezrobocie wśród młodzieży

Szwajcaria podejmuje kroki w kierunku zapobiegania bezrobociu wśród słabo wykształconej młodzieży, oferując osobom które przerwały lub zakończyły edukację na poziomie podstawowym tzw. programy pomostowe (bridging programmes) – rok nauki w tzw. szkole pomostowej, która przygotowuje ucznia do dalszego kształcenia na poziomie średnim, pozwala mu nadrobić braki w przedmiotach sprawiających najwięcej trudności, np. matematyka, język niemiecki, itp. oraz przygotowuje do poszukiwania pracy (planowanie dalszej drogi zawodowej, doradztwo, pomoc w aplikowaniu do pracodawców). Schule fur Bruckenangebote w Bazylei (www.sba-basel.ch) jest jedną z placówek realizujących tego typu program.

Młodzi bezrobotni bez doświadczenia zawodowego i pomysłu na dalą ścieżkę kształcenia mogą również skorzystać z programu SEMO (motivational semestr) – jest to forma przygotowania młodej osoby do pracy poprzez zapewnienie jej szkolenia zawodowego połączonego z sesjami indywidualnego coachingu oraz praktycznego przygotowania w miejscu pracy. Program ma na celu nie tylko przygotowanie zawodowe, ale również nabycie kompetencji społecznych.

Szwajcaria bardzo promuje kształcenie zawodowe techniczne na poziomie przynajmniej średnim i wyższym. Skutkiem tego jest większa popularność szkół technicznych wśród młodzieży, niż szkół ogólnokształcących, czy kierunków humanistycznych. Jest to działanie, które skutecznie zapobiega przyszłemu bezrobociu wśród młodych.

Osoby planujące karierę zawodową w Szwajcarii powinny mieć dokładnie udokumentowane doświadczenie zawodowe oraz posiadane kwalifikacja, a także znać przynajmniej dobrze język angielski, niemiecki i francuski, a w dalszej kolejności być przygotowanym na szybką naukę języka szwajcarskiego.

 

 Prezentacja z wizyty srudyjnej w Szwajcarii

 

Obecnie w ramach programu "Uczenie się przez całe życie" realizowane są dwa projekty mobilnościowe:

Projekt „Niemiecki system kształcenia i szkolenia zawodowego"

Projekt realizowany w partnerstwie z Regionaldirektion Berlin-Brandenburg z Niemiec.

Celem głównym projektu jest wzrost wiedzy, umiejętności i kompetencji pracowników publicznych służb zatrudnienia  w zakresie niemieckich rozwiązań efektywnego aktywizowania oraz realizowania kształcenia zawodowego i szkoleń osób poszukujących pracy, ze szczególnym uwzględnieniem osób po 50 roku życia, a także podniesienie jakości usług świadczonych przez publiczne służby zatrudnienia.

Okres realizacji projektu: 1.08.2012 r. – 30.03.2013 r. Projekt uzyskał dofinansowanie w kwocie: 24 444 euro. W ramach projektu w miesiącu listopadzie br. odbędzie się 7- dniowa wizyta studyjna 14 pracowników (przedstawicieli PUP i WUP) w niemieckiej publicznej instytucji Regionaldirektion Berlin-Brandenburg.

Publikacja "Niemiecki system kształcenia i szkolenia zawodowego" (pdf)

Projekt „Rynek pracy a kształcenia zawodowe"

Projekt realizowany w partnerstwie z Pole emploi Lorraine - Francja.

Celem projektu jest zdobycie wiedzy i doświadczenia przez uczestników projektu w szczególności w zakresie aktywizowania osób po 50 roku życia oraz poznanie francuskiego środowiska zawodowego, organizacji i kultury pracy na francuskim rynku pracy, a także uwrażliwienie na różnice kulturowe, zachęcanie do współpracy i samorozwoju poprzez nowe doświadczenia zawodowe poprzez udział w dwutygodniowym stażu we Francji.

Okres realizacji projektu: 1.09.2012 r. – 31.05.2013 r. Projekt uzyskał dofinansowanie w kwocie 25 680 euro. W ramach projektu w miesiącach listopadzie- grudzień br. odbędzie się dwutygodniowy staż 10 pracowników (przedstawicieli PUP i WUP) we francuskiej publicznej instytucji Pole emploi Lorraine w Nancy Cedex.

Publikacja "Rynek pracy a kształcenie zawodowe" (pdf)

Prezentacja z projektu "Rynek pracy a kształcenie zawodowe"

 


Projekt "Rozwój kompetencji pracowników" w ramach programu "Uczenie się przez całe życie" - Leonardo da Vinci

Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku zrealizował w okresie 01.08.2011 – 31.03.2012 projekt mobilnościowy Rozwój kompetencji pracowników (RKP) w ramach Programu Leonardo da Vinci będącego częścią Programu „Uczenie się przez całe życie".

Celem projektu było doskonalenie zawodowe jego uczestników, rozwój ich kompetencji, podniesienie jakości usług świadczonych przez służby zatrudnienia, a także rozwój nowych działań w dziedzinie kształcenia zawodowego i propagowania idei kształcenia się przez całe życie oraz wypracowanie nowych rozwiązań w zakresie pracy z osobą bezrobotną.

W ramach projektu, w dniach 13-19.11.2011 r. odbyła się wizyta studyjna 15 pracowników (przedstawicieli PUP i WUP) w duńskiej publicznej instytucji Jobcenter Aarhus.

W trakcie wizyty, uczestnicy zapoznali się z duńskim systemem wspierania osób bezrobotnych i poszukujących pracy, w tym z organizacją szkoleń, a także z kulturą i zwyczajami mieszkańców Aarhus. 

W ramach projektu została opracowana metoda pracy z użyciem narzędzia, które może być pomocne w pracy doradcy zawodowego lub specjalisty ds. rozwoju zawodowego w zakresie efektywnego planowania ścieżki szkoleniowej  osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy. Wypracowana forma pracy z użyciem narzędzia w postaci Ankiety do budowania ścieżki szkoleniowej została przetestowana przez uczestników projektu na grupie 136 osób bezrobotnych zarejestrowanych w powiatowych urzędach pracy woj. podlaskiego.

Ostateczny produkt projektu został zaprezentowany podczas spotkania, które odbyło się 22 marca 2012 r. z udziałem przedstawicieli urzędów pracy województwa podlaskiego oraz partnerów z obszaru rynku pracy.

Wypracowana metoda pracy - budowanie ścieżki szkoleniowej

Narzędzie - ankieta

 


Projekt "Szkolenie - Edukacja - Rozwój" w ramach programu "Uczenie się przez całe życie" - Leonardo da Vinci

Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku realizował w okresie 01.09.2011 - 30.04.2012 projekt pt. „Szkolenie – Edukacja – Rozwój" ramach programu Leonardo da Vinci, „Uczenie się przez całe życie." Celem przedsięwzięcia była wymiana doświadczeń kadry z publicznych służb zatrudnienia województwa podlaskiego z instytucjami rynku pracy w Hiszpanii w zakresie planowania, organizowania szkoleń i rozwoju zasobów ludzkich, metod pracy z klientem poszukującym zatrudnienia; podniesienie wiedzy, umiejętności i kompetencji pracowników urzędów pracy województwa podlaskiego; poprawa jakości świadczonych usług w zakresie obsługi osób bezrobotnych i poszukujących pracy oraz wypracowanie wspólnego narzędzia pracy z osobą bezrobotną w procesie planowania i realizowania ścieżki rozwoju zawodowego.

Zagranicznym partnerem w projekcie była firma doradczo – szkoleniowa INCOMA S.L. – International Consulting and Mobility Agency z Sewilli, która  zajmuję się mobilnością zawodową ludzi młodych w Europie, współpracuje z pracodawcami w zakresie organizacji staży zawodowych w Andaluzji dla obcokrajowców, realizuje projekty unijne z obszaru edukacji i rynku pracy, zajmuje się doradztwem w zakresie pisania i zarządzania projektami. Do udziału w projekcie zostali zakwalifikowani pracownicy powiatowych urzędów pracy terenu województwa podlaskiego oraz pracownicy Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku.

W ramach projektu „Szkolenie – Edukacja – Rozwój" odbyło się:

- spotkanie organizacyjno - szkoleniowe w dniu 18.11. 2011 przygotowujące uczestników do wymiany doświadczeń

- wizyta studyjna w Hiszpanii w mieście Sewilla w dniach 27.11.2011 – 03.12.2011

- spotkanie po wizycie, dotyczące wymiany doświadczeń zdobytych w Hiszpanii oraz wypracowania narzędzia pracy z osobą bezrobotną w procesie planowania i realizowania ścieżki rozwoju zawodowego w dniu 19.12.2011

- spotkanie regionalne z przedstawicielami urzędów pracy i instytucji rynku pracy z terenu województwa podlaskiego upowszechniające doświadczenia i rezultaty projektu w dniu 22.03.2012

W wyniku doświadczeń wyniesionych z wizyty zostało wypracowane wspólne narzędzie do pracy z osobą bezrobotną i poszukującą zatrudnienia w postaci Kwestionariusza Oceny Motywacji do Poszukiwania Pracy oraz alternatywne ścieżki pracy z klientem.  Narzędzie było testowane przez uczestników projektu w miejscu pracy.

Narzedzie wypracowane po wizycie:

 Kwestionariusz Oceny Motywacji do Poszukiwania Pracy

 Arkusz do obliczania wyników

Alternatyne ścieżki pracy z klientem:

 Scieżka kariery 1

 Ścieżka kariery 2

 Wizyta studyjna w Hiszpanii - prezentacja


 Projekt "Rozwój zawodowy doradcy" w ramach programu "Uczenie się przez całe życie" - Leonardo da Vinci

Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w 2010r. było realizatorem projektu „Rozwój zawodowy doradcy", w ramach programu Leonardo da Vinci, „Uczenie się przez całe życie."

W ramach przedsięwzięcia w dniach 14-20.11.2010 odbyła się wizyta studyjna dyrektorów i doradców zawodowych z powiatowych urzędów pracy i Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku w Danii, w mieście Arhus.

W wizycie wzięło udział 16 osób. Celem projektu była wymiana doświadczeń z zakresu realizacji usług rynku pracy, funkcjonowania instytucji rynku pracy oraz warunków prowadzenia poradnictwa zawodowego w Danii. Partnerem po stronie duńskiej była firma doradczo-szkoleniowa SBK Scandinavia, która przygotowała bogaty program merytoryczny dla uczestników wymiany, obejmujący wizyty w urzędach pracy, instytucjach szkoleniowych oraz organizacji ubezpieczającej od bezrobocia, a także spotkania warsztatowe z samymi bezrobotnymi w Danii. Ważnym aspektem wizyty było również poznanie specyfiki kultury duńskiej, podejścia do organizacji pracy oraz pracowników.

Prezentacja z wizyty studyjnej w Danii

Prezentacja - Rynek pracy i uslug doradztwa zawodowego w Danii